Niszczarki do biura, czyli warunek spełnienia wymagań RODO
Wprowadzone przez Unię Europejską rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które obowiązuje od 25 maja 2018 r., ma na celu ochronę osób fizycznych w związku z rozpowszechnieniem procesów przetwarzania danych. Dokument ten reguluje, w jaki sposób przedsiębiorstwa mogą gromadzić dane, przesyłać je oraz utylizować. Przepisy RODO odnoszą się do wszystkich nośników, zarówno cyfrowych, jak i fizycznych.
Zgodnie z rozporządzeniem zniszczeniu powinny podlegać m.in. dokumentacja kontraktowa, wyciągi i zapisy księgowe, faktury i paragony, notatki, spersonalizowane dokumenty reklamowe, umowy, a także wydruki i kopie o złej jakości. Naruszenie podstawowych zasad przetwarzania danych lub ich bezpodstawne udostępnienie wiąże się z wysokimi karami do 4% całkowitych rocznych przychodów lub 20 mln euro. W przypadku wykrycia braków w systemach ochrony firma może zostać obciążona karą 2% rocznego przychodu lub kwotą do 10 mln euro.
Rygorystyczne wytyczne dot. utylizacji dokumentów sprawiły, że niszczarki znajdują się dziś na wyposażeniu niemal każdego biura. Bardziej zaawansowane modele umożliwiają skuteczne niszczenie nie tylko dokumentów papierowych, ale także pendrive’ów, kart płatniczych, dyskietek, płyt CD/DVD. Producenci specjalistycznego sprzętu dostarczają również urządzenia służące do cięcia lub perforacji dysków twardych HDD.