Jeśli chcemy, aby każdy etap obsługi klienta w naszym sklepie e-commerce był profesjonalny, musimy zadbać także o bezpieczną dostawę. Estetyczne opakowanie produktu przygotowanego do wysyłki to jeden z elementów kształtowania wizerunku firmy w oczach klienta. Podpowiadamy, jak wybrać praktyczną, a przy tym ekologiczną formę wypełnienia paczki, tak by zapewnić bezpieczną dostawę i zadowolić klienta.
Polski rynek e-commerce już od wielu lat notuje regularne wzrosty. Rośnie zarówno liczba e-sklepów, jak i wartość sprzedaży online. W 2022 r. wartość internetowego handlu detalicznego wyniosła ponad 92 mld zł (Źródło: Raport Handel internetowy w Polsce 2022). Prognozy na kolejne lata są bardzo obiecujące. Zakładają zwiększenie wartości rynku nawet do 187 mld zł (prognozy PWC) w 2027 r.
Rozwój rynku e-commerce przekłada się na większą liczbę rozwiązań technologicznych oraz logistycznych, które usprawniają cały proces zakupowy. Rośnie świadomość konsumentów w zakresie przysługujących im praw. Zmieniają się także ich oczekiwania i preferencje zakupowe. Szybka wysyłka i możliwość wyboru dogodnej formy dostawy stają się standardem. Poprawia się ekologiczna świadomość polskich konsumentów. Dużo częściej zwracamy uwagę nie tylko na skład i pochodzenie produktu, ale także na sposób jego pakowania. Przeczytaj, jak zapakować paczkę.
Obawa o uszkodzenie przesyłki w transporcie wstrzymuje dużą grupę klientów przed zakupem delikatnych produktów (m.in. szkło, porcelana, artykuły dekoracyjne) przez internet. Tymczasem wiele uszkodzeń to wynik nieprawidłowego zabezpieczenia samej paczki. Dlatego sprzedawcy e-commerce nie powinni traktować wypełniaczy jako nieuzasadnionego kosztu i szukać najtańszych alternatyw. Uszkodzone produkty są w większości zwracane do sprzedawców, co pozbawia ich zysku i generuje dodatkowe koszty. Dlatego w interesie właścicieli sklepów e-commerce jest stosowanie wypełniaczy, które skutecznie zabezpieczą przesyłkę, jednocześnie nie zwiększając znacząco jej wagi.
Coraz większa grupa odbiorców zwraca uwagę na kwestię ekologii. Dotyczy to nie tylko wyboru produktów, które zostały wyprodukowanie z troską o środowisko naturalne. Ważne są także opakowanie i sposób zabezpieczenia przesyłki. Wykorzystanie ekologicznych lub biodegradowalnych wypełniaczy może stanowić dla sklepu e-commerce duży atut. Proekologiczna polityka sklepu będzie doceniana przez coraz większą grupę odbiorców. Dlatego warto komunikować o tym użytkownikom sklepu i przekuwać proekologiczne podejście do przygotowywania przesyłek w przewagę konkurencyjną sklepu.
Poniżej przygotowaliśmy zestawienie 15 najczęściej wykorzystywanych wypełniaczy do paczek stosowanych w e-commerce. Opisujemy ich kluczowe wady i zalety oraz wskazujemy, w jakiego typu przesyłkach sprawdzą się najlepiej.
Jednym z przykładów biodegradowalnego surowca wykorzystywanego do produkowania folii jest polietylen HDPE, nazywany często bezpiecznym plastikiem. HDPE to polietylen o wysokiej gęstości i regularnej strukturze cząsteczek. Opakowania wykonane z HDPE nadają się do ponownego użytku. Po czym rozpoznamy folię HDPE? Charakteryzuje ją niska przejrzystość i matowa struktura, nie rozciąga się i trudno ją rozerwać. Jej zaletą jest odporność na temperatury w przedziale od -50°C do +110°C. Nie ulega zniszczeniu pod wpływem działania kwasów, wody, soli, alkoholi oraz benzyny. HDPE jest zdecydowanie bardziej wytrzymały i odporny chemicznie, niż odmiana polietylenu LDPE. Poduszki foliowe wykonane z folii HDPE są cieńsze od poduszek wykonanych z folii LDPE. Jednocześnie warto podkreślić, że HDPE nadaje się do bezpośredniego kontaktu z żywnością, produkowane są z niego zarówno pojemniki i folie do pakowania jedzenia, opakowania na jogurty, jak i zabawki dla dzieci.
Wypełniacze wykonane z HDPE produkowane są z myślą o możliwości ich ponownego wykorzystania. Pełna lista zalet jest bardzo długa — od niskiej wagi po bardzo dobrą amortyzację drgań i wstrząsów. Wypełniacze powietrzne są estetyczne, nie brudzą, nie uszkadzają produktu. Jedynym minusem jest fakt, iż nie nadają się do pakowania towarów z ostrymi krawędziami, które mogłyby je przebić podczas transportu.
Ekologiczne wypełniacze powietrzne doceniane są przez klientów sklepów e-commerce. Nawet w przypadku niestandardowych rozmiarów zamówionych produktów wypełniacze powietrzne świetnie stabilizują i zabezpieczają wysyłany towar. Po otwarciu kartonu z przesyłką wypełniacze foliowe dobrze się prezentują i łatwo je wyciągnąć, nie powodując bałaganu. Ich ogromną zaletą jest to, że w szybki sposób można zmniejszyć ich objętość o 95%. Dzięki temu utylizacja poduszek foliowych jest wygodna i komfortowa. Dodatkowo świadomość, że folia HDPE podlega recyclingowi, to dla wielu konsumentów dodatkowy atut.
Zależnie od wielkości sprzedaży sklepu e-commerce możemy zamawiać gotowe poduszki i maty powietrzne, jak również produkować je we własnym zakresie. Dla firm, które wysyłają duże ilości produktów, takie rozwiązanie jest zdecydowanie najbardziej opłacalne. Posiadając własne urządzenie do wypełniaczy powietrznych, firma oszczędza powierzchnię magazynową.
Wypełniacze powietrzne przeznczone do samodzielnego uzupełniania dostępne są w różnych rozmiarach — od mat z minibąbelkami aż po duże poduszki powietrzne. Przykładowo:
Takie wypełniacze dostępne są w formie mat powietrznych lub poduszek powietrznych wykonanych z folii. Najczęściej posiadają te same zalety co wypełniacze opisane wyżej. Zabezpieczają przed wstrząsami i urazami mechanicznymi. Są lekkie, dzięki czemu znacznie ograniczają koszty przesyłki. Świetnie nadają się do stabilizacji towarów w paczce. Mogą być wykorzystane do wysyłki elektroniki, produktów szklanych i ceramicznych. Za sprawą wydajnych maszyn do produkcji wypełniaczy powietrznych sklep e-commerce nie ma potrzeby magazynowania ich dużych ilości. Można je bowiem produkować na bieżąco we własnym zakresie, zależnie od poziomu zamówień.
Niestety duża część poduszek foliowych dostępnych na rynku wyprodukowana jest z nieprzetwarzalnych tworzyw sztucznych. Ciągły wzrost produkcji plastiku ma bardzo negatywny wpływ na bioróżnorodność środowiska naturalnego oraz zmiany klimatyczne. Kluczowym wyzwaniem jest wdrożenie reguł zrównoważonego gospodarowania tworzywami sztucznymi w obiegu zamkniętym. Recykling i ponowne wykorzystywanie plastiku to obecnie jedyne rozwiązania sprzyjające ograniczeniu jego produkcji.
Jeśli mamy możliwość, sięgajmy zawsze po biodegradowalne folie wyprodukowane z tworzyw przetwarzalnych i nadające się do recyklingu.
Folia bąbelkowa, zwana także pęcherzykową, jest jednym z najpopularniejszych materiałów wykorzystywanych do zabezpieczania towaru i wypełniania pustych przestrzeni w paczce. Jej największą zaletą jest zdolność dopasowywania kształtu do pakowanego przedmiotu. Skutecznie zabezpiecza przed uszkodzeniami mechanicznymi i amortyzuje uderzenia.
Folia bąbelkowa nie jest jednak optymalnym zabezpieczeniem w przypadku wysyłki towarów płynnych, ponieważ nie wchłania cieczy, a ponadto posiada szczeliny, przez które przepuszcza ciecz. Problem rozlewania się płynów jest typowy w przypadku wysyłki produktów z pompką, np. kosmetyków, chemii gospodarczej itp. Jeśli więc w paczce znajduje się większa ilość produktów, folia bąbelkowa nie zabezpieczy ich wówczas przed zalaniem w przypadku rozszczelnienia chociaż jednego z produktów.
Folia pęcherzykowa produkowana jest z tworzyw sztucznych, które w dużej części pochodzą z recyklingu i podlegają dalszemu przetworzeniu. Do minusów zaliczymy konieczność magazynowania dużych ilości folii w rolkach. Firmy nie mają możliwości produkowania tradycyjnej folii bąbelkowej we własnym zakresie, a skala jej produkcji jest uzależniona od aktualnych potrzeb sklepu. Często zajmuje ona jednak dużą przestrzeń magazynową. Wypełnianie kartonów folią bąbelkową może być też bardzo pracochłonne w przypadku wysyłki towarów wielkogabarytowych.
Z punktu widzenia klientów sklepów internetowych folia bąbelkowa jest raczej standardowym rozwiązaniem. Plusem jest fakt, że nie generuje bałaganu. Jednocześnie trudno jest w szybki sposób zmniejszyć jej objętość. Oczywiście dobrze wszystkim znana jest odstresowująca właściwość folii polegająca na pojedynczym przebijaniu pęcherzyków powietrza. Niestety w sytuacji, gdy zależy nam na szybkim usunięciu kartonu i wypełniaczy, taki sposób zmniejszania objętości powietrza nie jest uzasadniony. Duże ilości folii bąbelkowej wykorzystane do opakowania produktów wielkogabarytowych mogą być uciążliwe dla klienta.
Skropak to biodegradowalny wypełniacz do paczek wykonany z materiałów pochodzenia roślinnego. Jego ogromną zaletą jest lekkość. Wypełniacze te mają formę niewielkiej pianki o długości kilku centymetrów, dlatego z łatwością wypełniają całą wolną przestrzeń w kartonie. Takie chipsy są odporne na zgniatanie i zapewniają ochronę przesyłanych produktów bez względu na ich kształt. Do ich produkcji wykorzystuje się skrobię kukurydzianą bez żadnych toksycznych dodatków, dlatego skropak jest bezpieczny dla dzieci. Granulat można ponownie przetworzyć lub bezpiecznie zutylizować.
Właściciele sklepów internetowych mogą uznać skropak za łatwy i szybki w użyciu wypełniacz do paczek. Niestety jest on dość uciążliwy w przechowywaniu, ponieważ wymaga bardzo dużych powierzchni magazynowych. Jest także dość kosztowny.
Z kolei klient otrzymujący paczkę wypełnioną skropakiem może uznać takie chrupki za problematyczne, zwłaszcza jeśli podczas rozpakowywania przesyłki duże ilości materiału wysypią się na podłogę. Szczególnie uciążliwy będzie w przypadku przesyłek wielkogabarytowych, kiedy istnieje konieczność rozcięcia kartonu. Po wypakowaniu towaru będziemy musieli uprzątnąć skropak, przesypując go do innych kartonów lub worków. Ze względu na niewielkie rozmiary skropaku jego usuniecie jest czasochłonne.
W pełni ekologiczne wypełniacze papierowe, które wykonane są z papieru makulaturowego. Skutecznie radzą sobie z zabezpieczeniem przesyłanych towarów przed uszkodzeniami mechanicznymi i wstrząsami. Dobrze wypełniają wolną przestrzeń w kartonie. Sklepy e-commerce najczęściej sięgają po klasyczny papier makulaturowy w rolce. Jego zaletą jest niska cena oraz uniwersalność. Dostępne są także inne rodzaje wypełniaczy papierowych, np. papier w formie składanki. Przykład:
Korzystanie z wypełniaczy papierowych może być uciążliwe dla firm, które realizują duże ilości zamówień i obsługują cały proces pakowania ręcznie. Na rynku są jednak dostępne bardzo wydajne i szybkie urządzenia do wypełniaczy papierowych. Urządzenia te można odpowiednio zaprogramować, aby podawały odcinki papieru o konkretnej długości lub nawet samodzielnie umieszczały je w paczkach. Maszyny do wypełniaczy obsługują papier składany oraz w rolach, a także papier gładki, przekładkowy i o strukturze plastra miodu.
Ekologiczne wypełnienie, które wyróżnia się dużą estetyką. Często wybierany jest do pakowania kosmetyków, leków, akcesoriów dekoracyjnych. Jego atutem jest to, że można go rozciągać. Dobrej jakości papier nacinany po rozciągnięciu prawie dwukrotnie powiększa swoją długość i objętość, oczywiście nie zmieniając przy tym swojej wagi, dlatego jest bardzo praktyczny. Papier nacinany w przeciwieństwie do tektury nacinanej jest bardzo lekki i nie pyli. Z powodzeniem może być wykorzystywany do pakowania produktów premium. Jest on droższy w porównaniu do klasycznego wypełniacza papierowego w rolce, jednak ze względu na walory ozdobne sklepy e-commerce stawiające na estetykę przesyłek często wybierają takie rozwiązanie. Do zapakowania towaru w atrakcyjny sposób dobrze sprawdzi się:
Praktyczna i bardziej ekologiczna alternatywa folii bąbelkowej. Papier bąbelkowy posiada wytłoczenia, dzięki którym zyskuje właściwości amortyzujące. Papier bąbelkowy produkowany jest z pulpy pochodzącej w 100% z makulatury i łatwo go ponownie przetworzyć. Papier bąbelkowy radzi sobie dużo lepiej z pochłanianiem płynów, co jest jego ogromną zaleta w przypadku przesyłania np. kosmetyków, chemii domowej i innych płynnych produktów. Jeśli przesyłany produkt się rozleje, papier bąbelkowy wchłonie ciecz i zabezpieczy w ten sposób pozostałe produkty znajdujące się w paczce. W porównaniu do folii bąbelkowej jest jednak zdecydowanie mniej elastyczny. Nie ustępuje jej natomiast pod względem skuteczności ochrony i z powodzeniem może być wykorzystany do wypełniania wolnych przestrzeni w paczkach.
Wykonane są najczęściej z grubego papieru typu kraft. Ich charakterystyczna forma zygzaków sprawia, że wypełniacz ten bardzo często pełni także funkcję dekoracyjną. Wybierany jest do wypełniania przestrzeni w paczkach niewielkich rozmiarów, np. przy wysyłce biżuterii, wina, szkatułek, książek, akcesoriów dekoracyjnych. Wykorzystywany jest także do pakowania prezentów i koszów upominkowych. Papier w kształcie zygzaków jest dość sprężysty, chroni przedmioty przed uszkodzeniami mechanicznymi i zarysowaniem. Niewielkie rozmiary sprawiają, że łatwo wypełni całą przestrzeń w kartonie. Niestety po rozpakowaniu paczki może pozostać duży nieporządek. Wiórki produkowane są z papieru, który ulega biodegradacji i jest przyjazny dla środowiska.
Wyprodukowane z tektury wkładki o konkretnych wymiarach dopasowanych do rozmiarów kartonu. Wkładki tekturowe są najbardziej przydatne do wypełniania paczek, w których wysyłane są płaskie produkty. Arkusze tekturowe często wykorzystuje się do pakowania przedmiotów wielkogabarytowych. Są ekologiczne i stosunkowo tanie. Im więcej warstw i grubsza tektura, tym przekładki wykazują większą wytrzymałość na uszkodzenia. Aby skutecznie pełniły swoją funkcję, Ich rozmiar musi być optymalnie dopasowany do rozmiarów przesyłki i kartonu.
Najczęściej sięga się po nią podczas pakowania produktów wielkogabarytowych, szczególnie wrażliwych na zarysowania i uszkodzenia mechaniczne. Maty piankowe są elastyczne i sprężyste. Mogą być użyte wiele razy i nie pękają. Ich największym minusem jest duża waga w porównaniu do wypełniaczy powietrznych. Maty piankowe produkowane są z tworzyw sztucznych, trudnych do przetworzenia, dlatego nie zaliczamy ich do ekologicznych wypełniaczy.
Zwana także siankiem czy woliną, wykorzystywana jest głównie jako wypełniacz dekoracyjny. Wełnę drzewną produkuje się z drewna miękkiego okorowanego, najczęściej z resztek drewna lub odpadów tartacznych. Jest w 100% naturalna, jednocześnie nie pyli i nie wywołuje alergii. Wolinę pokrywana się specjalnym impregnatem, który pochłania wodę w przypadku, gdy dojedzie do zawilgocenia lub wylania się cieczy w przesyłce. Można ją stosować do wypełnienia pudełek prezentowych i artykułów upominkowych. Dobrze chroni produkty szklane i porcelanowe. Największym minusem jest wysoka cena.
Dostępna jest w wersji naturalnej lub syntetycznej. Rafia to powszechnie używany przez florystów materiał dekoracyjny. Można ją zakupić w dużych wiązkach. Materiał łatwo rozrywa się na mniejsze części, a przy tym nie traci swojego dekoracyjnego charakteru. Rafia jest sprężysta, wytrzymała i dostępna w wielu kolorach. Łatwo można nią otoczyć wysyłany produkt. Największą wadą tego wypełniacza jest stosunkowo wysoka cena.
Dostępne są rolki i arkusze o różnej grubości i wielkości. Na rynku znajdziemy folie piankowe wykonane z pianki polietylenowej, które mogą być w 100% poddane recyklingowi. Wypełniacz ten dobrze sprawdza się w zabezpieczaniu produktów ze szkła lub drewna. Najczęściej owija się nim bezpośrednio wysyłany produkt lub wykorzystuje się go do przekładania warstw. Nie pozostawia pyłu i się nie kruszy. Niestety nie mamy możliwości zmniejszenia objętości folii.
Tego typu wypełniacze dostępne są w dużej gamie rozmiarów, począwszy od niewielkich prostopadłościanów i kulek o średnicy 2-5 mm, przez narożniki, aż po duże płyty styropianowe. Różnorodność kształtów i wymiarów sprawia, że możemy za ich pomocą zabezpieczyć zarówno niewielkie towary, jak i wielkogabarytowe przesyłki.
Choć 100% styropianu można odzyskać, to niestety tylko niewielki jego procent zostaje ponownie wykorzystany. Wynika to ze złożoności recyklingu. Niewiele firm się tego podejmuje, dlatego spore ilości styropianu zalegają na wysypiskach. Materiał ten niestety nie powinien być składowany, ponieważ rozkłada się bardzo długo i mogą wydzielać się z niego toksyczne substancje. Komisja Europejska ograniczyła produkcję styropianu i zakazała wprowadzanie na rynek kubków, pojemników na żywność i napoje jednorazowego użytku wykonanych ze styropianu.
Pozostałości folii stretch, papierów, pocięte kartony oklejone taśmą – wszystko to zmieszane i wrzucone do kartonu. Niestety w dalszym ciągu zdarzają się sklepy internetowe, które uznają wypełniacze za nieuzasadniony koszt i wrzucają do paczek folie i papiery odpadowe. Niestety po rozpakowaniu przesyłki wypełniacz wygląda jak śmieci. O ile fakt powtórnego wykorzystania materiałów jest jak najbardziej pozytywny, o tyle brak estetyki i schludności w takim przypadku może spowodować, że klient nie złoży już w tym sklepie zamówienia. Jeśli sklep internetowy posiada duże ilości odpadów typu papier czy karton, warto zainwestować np. w nacinarkę do kartonów lub inne maszyny, które przetworzą surowce w bardziej estetyczny wypełniacz.
Jak widać, lista wypełniaczy do paczek jest naprawdę długa. Znajdziemy tu zarówno droższe wypełniacze dekoracyjne, jak i tańsze folie powietrzne, które sklep internetowy może produkować we własnym zakresie. Z punktu widzenia sklepu wysyłającego duże ilości paczek dobór właściwych wypełniaczy może oznaczać spore oszczędności nie tylko pieniędzy, ale i powierzchni magazynowych.
Właściciele sklepów internetowych powinni także uwzględniać oczekiwania klientów. Ci z kolei w największym stopniu zwracają uwagę na to, czy zamówiony towar został skutecznie zabezpieczony, dlatego wypełniacz powinien mieć zdolność amortyzacji wstrząsów i z łatwością wypełnić całą wolną przestrzeń w kartonie. Równie istotne dla klientów sklepów internetowych jest to, aby wypełniacz był lekki, łatwy w uprzątnięciu i nie powodował bałaganu. Nie bez znaczenia pozostają aspekty ekologiczne. Świadomość społeczeństwa w tym zakresie jest coraz większa, stale rośnie więc liczba klientów decydujących się na wyroby firm, które dbają o środowisko naturalne zarówno na etapie produkcji, jak i w całym łańcuchu dostaw. Wybieranie ekologicznych i skutecznie chroniących wypełniaczy nie jest zatem dla sklepu e-commerce nieuzasadnionym kosztem. Jest odpowiedzią na oczekiwania klientów, a także dowodem większej świadomości ekologicznej sklepu i jego troski o naturę.
Polecamy zakup naszych produktów u partnerów handlowych zlokalizowanych w całej Polsce. Nasi partnerzy doradzą w wyborze najlepszych urządzeń biurowych.
Znajdź punkt sprzedażyKorzystaj z panelu dilera, w którym udostępniamy informacje dot. naszego asortymentu, warunki sprzedaży oraz materiały marketingowe.
Zaloguj się