+48 32 420 11 11

pon. - pt.: 08:00 - 16:00

Jak zapakować paczkę?

Przedsiębiorcy z branży e-commerce doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak duży wpływ na zadowolenie klientów oraz koszty prowadzenia biznesu ma prawidłowe pakowanie towarów. Sprawdź nasze wskazówki, które pomogą Ci zadbać o odpowiednie zabezpieczenie paczek opuszczających magazyn.

Pakowanie paczek do wysyłki – o tym musisz pamiętać

Dobrze zapakowany produkt to wizytówka Twojej firmy. Główną funkcją opakowania jest pełna ochrona przed potencjalnymi uszkodzeniami, do których może dojść podczas procesu logistycznego. Sprzedawcy coraz częściej zwracają też uwagę na estetykę wysyłanych paczek, ponieważ doskonale zdają sobie sprawę z tego, że pierwszy kontakt klienta z towarem ma znaczenie. Odpowiednio opakowana przesyłka jest potwierdzeniem troski sprzedawcy o to, by zamówione produkty dotarły do kontrahenta w idealnym stanie. Dlatego tak ważna w e-commerce jest dbałość o właściwe pakowanie przesyłek i optymalizację całego procesu logistycznego.

 

W trakcie podróży do adresata paczka jest wielokrotnie przesuwana i przekładana nie tylko przez kuriera, ale także przez mechanizmy działające w zautomatyzowanych sortowniach. Transportowany przedmiot może ulec uszkodzeniu podczas dowozu, np. w wyniku wstrząsów, nacisku innych przesyłek czy przypadkowego upadku z wysokości. Wyzwań tego typu jest jeszcze więcej – ale dla przedsiębiorcy najważniejsze jest, by paczka bezpiecznie dotarła do odbiorcy, niezależnie od wybranej przez niego metody dostawy.

Przesyłki w sortowni
Przesyłki są narażone na wiele potencjalnych uszkodzeń w trakcie procesu logistycznego

Nadawca musi mieć świadomość, że firmy kurierskie dostarczające przesyłki są chronione ustawą dot. prawa przewozowego. Zgodnie z jej zapisami przedsiębiorstwo transportowe nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzony towar, jeżeli ten jest wyjątkowo kruchy. Jeśli więc wysyłamy tego typu produkty, powinniśmy w pierwszej kolejności zapoznać się z regulaminem usługi, a następnie zdecydować się na ubezpieczenie przesyłki. Dostawcy mogą mieć własne przepisy określające wymogi pakowania konkretnych produktów. Niezastosowanie się do tych przepisów pozbawia nas prawa do otrzymania rekompensaty.

Jak wybrać karton do zapakowania paczki?

Zacznijmy od podstaw, czyli doboru właściwego kartonu. Najlepszymi właściwościami ochronnymi cechują się pudełka wykonane z tektury falistej, która poza wysoką odpornością wyróżnia się też zdolnością do amortyzowania wstrząsów. Tektura falista może składać się z dwóch do nawet siedmiu warstw linerów. Większa liczba fal przekłada się na lepszą wytrzymałość opakowania, ale także na jego większą wagę. Dla przykładu dwuwarstwowa tektura falista może być odpowiednia do pakowania lżejszych produktów, a trójwarstwowa do paczek o wadze do ok. 15 kg. Do wysyłki najbardziej delikatnych przedmiotów, a także tych o większej wadze, zaleca się zakup kartonów z tektury falistej pięciowarstwowej (udźwig do 30 kg) lub siedmiowarstwowej (udźwig do 50 kg).

Tektura falista do produkcji kartonów
Pudełka z tektury falistej zwiększają odporność paczki na wstrząsy i uderzenia

Nie bez znaczenia pozostaje gramatura kartonu – im cięższy towar, tym gramatura kartonu powinna być wyższa. Podczas pakowania przedmiotów o delikatnej konstrukcji warto zwrócić uwagę na opakowania ze specjalnymi dodatkowymi wzmocnieniami w rogach, w kształcie litery „L” lub „U”.

Sposoby wypełniania paczek

Sposoby wypełniania paczek opisaliśmy szczegółowo w osobnym artykule, dlatego w tym miejscu ograniczymy się jedynie do najważniejszych kwestii.

 

Sprawdź poradnik: Czym wypełnić karton? 15 sposobów na wypełnienie paczki.

 

Pomiędzy kartonem a zapakowanym przedmiotem najczęściej pozostaje wolna przestrzeń, którą należy wypełnić. Stosowane do tego celu wypełniacze mają za zadanie amortyzować uderzenia i zapobiegać poruszaniu się przedmiotu wewnątrz paczki. Wypełniacze powinny być umieszczone z każdej strony przedmiotu. Najczęściej wykorzystuje się:

Wypełnianie paczek papierem czy foliami z powietrzem – co wybrać?

Papier i folie wypełniane powietrzem możemy zaliczyć do najpopularniejszych wypełniaczy paczek. Ich główne zalety to wygoda stosowania, bardzo dobre właściwości amortyzujące oraz względnie niski koszt produkcji. Który wypełniacz będzie lepszym wyborem? Wszystko zależy od rodzaju wysyłanych towarów oraz potrzeb Twojej firmy.

 

Wykorzystywanie papieru do wypełniania paczek to powszechnie stosowana praktyka. Polega na włożeniu w wolną przestrzeń kartonu zaginanych i ciętych kawałków papieru. Coraz częściej sprzedawcy sięgają po papier ozdobny o strukturze plastra miodu, zwłaszcza gdy zależy im na estetyce paczki. Największe zalety wykorzystania papieru to niska cena wypełniaczy oraz łatwość ich ponownego przetworzenia. Na korzyść przemawia także możliwość automatyzacji procesu produkcji. Specjalne maszyny do produkcji wypełniaczy papierowych automatycznie przygotowują papier – zaginają go i tną na kawałki o konkretnej długości. Zakup tego typu sprzętu polecamy sklepom e-commerce, które przygotowują dziennie duże ilości paczek.

Urządzenie do produkcji wypełniaczy papierowych OPUS chartiPACK AC
Urządzenie do produkcji wypełniaczy papierowych OPUS chartiPACK AC

W procesie przygotowania wysyłek firmy coraz częściej sięgają po wypełniacze foliowe napełniane powietrzem. Szczególnie polecamy folie wykonane z biodegradowalnego materiału DPE. Zależnie od wielkości wysyłanego towaru mamy do dyspozycji maty powietrzne z bąblami, poduszki powietrzne (do wypełniania kartonów o średnich i dużych rozmiarach) oraz torby o kształcie zbliżonym do prostopadłościanu lub walca.

Urządzenie do wypełniania powietrzem poduszek lub mat foliowych OPUS AeroPOUCH 9 Pro
Urządzenie do wypełniania powietrzem poduszek lub mat foliowych OPUS AeroPOUCH 9 Pro

Jeśli zdecydujemy się na zakup urządzenia do wypełniaczy powietrznych, będziemy je mogli  produkować we własnym zakresie i dostosowywać wielkość produkcji do bieżącego zapotrzebowania. Jest to dobry sposób na zaoszczędzenie powierzchni magazynowej. Podobnie jak papier, wypełniacze foliowe nadają się do wielokrotnego użytku. Mogą być stosowane do produktów o niestandardowych wymiarach. Zapewniają wygodę odbiorcy, ponieważ nie powodują bałaganu przy rozpakowywaniu paczki.

 

Przeczytaj więcej: Wszystko o wypełniaczach powietrznych do kartonów

Pakujesz towar do wysyłki? Zadbaj o odpowiednie zamknięcie

Po wypełnieniu paczki przychodzi czas na jej zamknięcie. W tym celu możemy się zaopatrzyć – w zależności od wagi i wielkości przesyłki – w taśmę z polipropylenu, PVC lub wzmacnianą taśmę papierową. Pudełko powinno być dokładnie zaklejone wokół całego obwodu. Polecanym sposobem jest metoda zaklejania w kształcie litery „H”, wzdłuż wszystkich krawędzi. W przypadku cięższych paczek należy zastosować co najmniej kilka warstw taśmy.

Zaklejanie paczki do wysyłki
Pudełko kartonowe powinno być zaklejone w kształcie litery ,,H”

Do pakowania paczek o wadze powyżej 30 kg warto rozważyć użycie taśm spinających, charakteryzujących się bardzo wysoką wytrzymałością. Pamiętajmy przy tym, że powinno się ich używać z twardymi kartonami o wyższej gramaturze. Należy również stosować specjalne podkładki w narożnikach, które mocno napięta taśma może uszkodzić.

Umieszczanie ostrzeżeń na paczkach do wysyłki

Ostrzeżenia w formie napisu lub symbolu na paczce nie zastępują bezpiecznego opakowania, jednak stanowią bardzo ważną informację dla kuriera w kwestii prawidłowego obchodzenia się z przesyłką. Do najczęściej spotykanych oznaczeń zaliczamy:

  • napis „Ostrożnie, szło”, znak „Nie rzucać” lub symbol kieliszka – to informacja o konieczności delikatnego obchodzenia się z przesyłką;
  • strzałki góra-dół – wskazują kierunek układania podczas transportu;
  • symbol parasola i kropli deszczu – zaznacza, że przesyłka jest szczególnie wrażliwa na wodę lub wilgotność;
  • symbole przekreślonego słońca lub płatka śniegu – mówią o konieczności ochrony paczki przed konkretnymi warunkami temperaturowymi, np. upałem czy mrozem.

Zachęcamy do korzystania z powyższych wskazówek dotyczących pakowania paczek, aby zminimalizować ryzyko ich uszkodzenia podczas transportu. Pamiętaj, że dobrze przygotowane opakowanie stanowi wizytówkę Twojej firmy i jest pierwszą rzeczą, którą ujrzy klient po zrealizowaniu zamówienia.

Zobacz również: